Chwilami zajmująca lektura. Całość dostępna tutaj: http://www.kongreskultury.pl/title,Rapo ... d,301.html Przejrzałem ten raport, poniżej kilka ciekawszych fragmentów:
O autorach:
Z pisania książek w Polsce w początkach XXI wieku mogą utrzymać się jedynie najbardziej znani i najlepiej sprzedający się pisarze. Można oszacować, że bestsellerowy polski autor przeciętnie zarabia około 10 tys. zł miesięcznie, jeśli założymy że na rynku jest co najmniej kilka jego książek o dobrych wynikach sprzedaży, a on sam angażuje się w ich promocję, uczestnicząc w wielu spotkaniach autorskich, za które pobiera dodatkowe wynagrodzenie.
Autorzy w większości przypadków sami sprzedają swoje prawa autorskie wydawnictwom. Jedynie nielicznych (procent w granicach błędu statystycznego) reprezentują agencje. Przy sprzedaży praw do zagranicznych wydań zazwyczaj reprezentują autorów wydawcy. W Polsce działa kilka agencji autorskich/literackich, dwie największe to Agencja Literacka ANAW oraz Agencja Graal. Ponadto istnieje kilka mniejszych, na przykład Agencja Runa, Aleksandra Anna Markiewicz, Agencja Puenta, Agencja Literacka Helfa.
W Polsce corocznie zawieranych jest kilkadziesiąt tysięcy umów mających za przedmiot prawa autorskie związane z wydawaniem książek, a więc prawa do: tekstów książek, przekładów, okładek, ilustracji itp. Każdego roku polscy wydawcy podpisują około. 6 tys. umów licencyjnych z podmiotami zagranicznym (z reguły z zagranicznymi wydawnictwami), tyle samo umów z tłumaczami, ponadto ok. 7 tys. umów z autorami polskimi lub ich spadkobiercami, a także ok. 20 tys. umów dotyczących oprawy graficznej książek (projekty okładek, ilustracje, fotografie, skład).
Wynagrodzenie przypadające w udziale uprawnionemu to z reguły procent od ceny detalicznej sprzedaży egzemplarza, który waha się w przedziale od 5% do 15%.
Wydawcy:
Obecnie w Polsce ukazuje się średnio około 22 tys. tytułów książkowych rocznie, z czego 13 tys. to nowości, w tym około 6 tys. stanowią przekłady (ponad 46%). Według danych Biblioteki Narodowej w 2007 r. przetłumaczono w Polsce 3423 tytułów z języka angielskiego (w tym: 1120 tytułów literatury pięknej dla dorosłych), 790 (108) tytułów z języka niemieckiego, 438 (108) z francuskiego, 310 (35) z włoskiego. Ponadto przetłumaczono również 151 tytułów hiszpańskich, 117 rosyjskich i 77 szwedzkich. Stosunek liczby przekładów do liczy tytułów rodzimych jest w Polsce bardzo wysoki. Dla porównania w największych krajach Europy tłumaczenia nie przekraczały w 2007 r. 25% ogólnej oferty wydawniczej: w Niemczech procent tłumaczeń wśród pierwszych wydań wyniósł 7,15%, we Francji w stosunku do ogółu sprzedawanych książek – 14,2%, w Hiszpanii – 24,7%. Oczywiście w wymienionych krajach na liczbę tłumaczeń wpływa fakt, że wielu zagranicznych książek nie trzeba tłumaczyć, ponieważ pochodzą z tego samego obszaru językowego. Bardziej miarodajny jest przykład Czech. Tam w 2007 r. tłumaczenia stanowiły 30% wszystkich tytułów na rynku wydawniczym.
Przyszłość książki - ebooki:
Na świecie książka przeżywa obecnie rewolucję technologiczną związaną z perspektywą wejścia na rynek książki elektronicznej. Jest to zmiana porównywalna z rewolucją Gutenberga. Książka elektroniczna stawia przed wydawcami nowe wyzwania dotyczące sposobów ochrony praw autorskich i pobierania opłat. Jej pojawienie się wywołuje potrzebę digitalizacji już istniejących utworów. Wyzwania te powoli stają także przed polskim przemysłem książki, na którym coraz większego znaczenia nabierają inne nośniki treści niż zwykły papier. W 2007 r. jedne z największych księgarń w Polsce, Empik oraz internetowa księgarnia Merlin.pl, odnotowały 50-procentowy wzrost sprzedaży audiobooków. Oznacza to, że w najbliższych latach definicja książki jako „większej liczby kartek, zawierającej zazwyczaj pisany lub drukowany tekst, złączonej (stitched) wzdłuż jednego z brzegów” (definicja używana przez Komisję Europejską na początku 2008 r.), może ulec radykalnej zmianie. Obecnie książka zaczyna tracić swój materialny charakter, nabiera wartości nie jako przedmiot, lecz jako chroniona prawem autorskim treść.
Czytelnictwo w Polsce i perspektywy
Mimo dobrych wyników w 2007 r. oraz tendencji wzrostowej polski rynek książki jest jeszcze znacznie mniejszy niż najbardziej rozwinięte rynki europejskie. Dla porównania obroty w Niemczech, gdzie liczba ludności jest dwukrotnie większa niż w Polsce, są obecnie dziesięciokrotnie wyższe i w 2006 r. wyniosły w 9 mld euro. Oznacza to, że u nas istnieją jeszcze ogromne możliwości wzrostu w miarę rozwoju gospodarczego i podnoszenia się poziomu zamożności obywateli. W najbliższych latach na przemysł książki, który jest ściśle powiązany z innymi segmentami gospodarki, może negatywnie wpłynąć światowy kryzys finansowy i spowolnienie gospodarek europejskich.
Raport o książce 2009
Moderatorzy: Poetyfikatorzy, Weryfikatorzy, Moderatorzy, Zaufani przyjaciele
Wróć do „Jak wydać książkę w Polsce?”
- Pierwsze Kroki
- - Tu się przedstawiamy ...
- - Regulamin Główny i Regulaminy Działów
- Najlepsze na Weryfikatorium
- - Najlepsze z prozy
- - Najlepsza Miniatura Miesiąca
- - Najlepsze z poezji
- - - Poezja rymowana
- - - Poezja biała
- - - Myśli krótkie
- Pisarze i ich zwyczaje
- - Weryrecenzje
- - Strefa Pisarzy
- - Strefa Debiutantów
- - Archiwum Strefy
- - - Archiwum Debiutów
- - - Archiwum Pisarzy
- Wydawnictwa i ich zwyczaje
- - Wydawnictwa
- - Jak wydać książkę w Polsce?
- - ...za granicą?
- Proza
- - Spis treści
- - Informacje
- - Opowiadania i fragmenty powieści
- - Miniatura literacka
- - Rozmowy o tekstach z 'Tuwrzucia'
- Poezja
- - Poezja biała
- - Poezja rymowana
- - Mini poeticum
- - Proza poetycka
- - Hyde park poetycki
- Nasza (inna) twórczość
- - Dziennikarstwo i publicystyka
- - Scenariusze filmowe i teatralne
- - Nasze Zabawy Literackie
- - - Piszemy wspólne opowiadania
- - - Eksperymenty literackie
- Warsztat literacki
- - Wprawki, czyli ćwiczenia warsztatowe
- - Jak pisać?
- - Kreatorium
- - Warsztaty WeryfikatoriuM
- - - Gest narracyjny
- - - - Informacje
- - - - Eliminacje
- - - - Wariacje
- - - - - Grupa A
- - - - - Grupa B
- - - - Egzamin
- - - Dialogatornia
- - - - Kwalifikacje
- - - - Kwalifikacje
- - - - Ćwiczenia - część I
- - - - Ćwiczenia - część II
- - Forumowi Specjaliści i Pasjonaci
- - Maraton pisarski
- Konkursy
- - Konkursy nasze
- - - Wielka Bitwa Karczemna Romeckiego (dla Fioletowych)
- - - - Teksty konkursowe
- - - - Dyskusje i zgadywanki
- - - - Oceny i wyniki
- - - Walki Mocy
- - - - Walki mocy 2018
- - - - Walki mocy 2014
- - - - Walki mocy 2013
- - - Puchar Administratora
- - - - Turniej o Puchar Administratora 2018
- - - - - Faza Grupowa
- - - - - - Zakończone
- - - - - Faza Pucharowa
- - - - - - Rozegrane
- - - - - Plebiscyty
- - - - Turniej o Puchar Administratora 2012
- - - - - Faza I
- - - - - Faza II
- - - - - Faza Finałowa
- - - Konkursy Drabblowe
- - - Konkurs "Otuleni Natchnieniem"
- - - - Podium
- - - Konkurs "Miniatoricum"
- - - - Prace konkursowe - Miniatoricum 2009
- - - - Podium
- - - - Prace konkursowe - Miniatoricum 2010/I
- - - Konkursy różne
- - - - Letni Konkurs Porzeczkowy
- - - - Malowane słowem, czyli mistrzowie obrazowania
- - - - Sylwestrowy Turniej Poetycki
- - - - Świeża krew 2019
- - - Skarbonka
- - Bitwy literackie
- - - Regulamin bitewny
- - - Nowa bitwa!
- - - Bitwy z przeszłości
- - - - Rankingi
- - - - Propozycje bitew modyfikowanych
- - Konkursy literacko-poetyckie
- O literaturze
- - Dyskusje o literaturze
- - MML
- - Czytelnia
- Nasze publikacje
- - Drabble na Niedzielę
- - WeryForma(t)
- - Sukcesy Weryforumowiczów
- - Sprawy organizacyjne
- - Centrum Wzajemnej Pomocy
- - - Ku refleksji
- - - Ciekawostki, humoreski i różne różności
- - - QFANT - magazyn fantastyczno-kryminalny