Pisanie "do szkoły" bardzo różni się od pisania "dla czytelnika". Ja traktuję to, co wkleiłaś, nie jako wypracowanie szkolne, tylko jako utwór literacki. I według takich kryteriów oceniam. Jeżeli chcesz nad nim popracować właśnie z takiej perspektywy, to spróbujmy.

Zacznijmy od struktury, bo to jest IMO najważniejsze.
Ja nie wiem, czego teraz uczą w szkole i jaką definicję noweli podała Ci nauczycielka. Na potrzeby tego wątku przyjmijmy definicję taką: http://dekameron.klp.pl/a-6241.html
Nowela jest to krótki utwór epicki o skondensowanej i wyraziście zarysowanej akcji, charakteryzujący się jednowątkową fabułą o dramatycznym charakterze. Do cech typowych dla gatunku należą: zwięzłość będąca wynikiem ograniczenia lub całkowitej eliminacji luźnych epizodów, bohaterów dalszoplanowych, elementów opisu i charakterystyki, zagęszczenie doniosłych dla bohatera zdarzeń oraz towarzysząca temu intensyfikacja czasu przedstawionego, występowanie motywów spoistych (w tym przypadku tytułowy sokół) i dynamicznych, wyraźne dążenie akcji do punktu kulminacyjnego, decydującego o losie bohatera, po którym następuje rozwiązanie akcji i puenta.
Popatrz teraz uważnie na swój tekst i zapisz, co się zgadza, a co - nie. Gdzie powinien pojawić się sokół i co mogłoby nim być? Po takiej analizie sama się zorientujesz, dlaczego bohaterka powinna się zmienić.
A do reszty wrócimy po wykonaniu zadania.
