19
autor: Navajero
Pisarz
To nie tylko chodzi o przykłady do naśladowania ( choć to też), ale o trening "specjalistyczny". Tzn. każdy tekst składa się min. z linii fabularnej, charakterystyki psychologicznej postaci, opisów ( wygląd bohaterów, wnętrz, budynków, itp.), scen akcji, można wymieniać długo. Wprawka ma na celu poprawienie/ udoskonalenie jednego z nich. Np. opisujesz wygląd, albo zachowanie bohaterów w konkretnej scenie. Albo szkicujesz charakter postaci czy doskonalisz melodykę tekstu. Nie mam czasu, ani ochoty, żeby odgrywać tu rolę mistrza, ale drobny przykład a propos tej ostatniej kwestii:
Świt nad Warszawą wstawał wyjątkowo powoli. Białawe ogniki odchodzących w poranek gwiazd toczyły nierówną walkę z promieniami wschodzącego słońca. Lśniące od nocnego deszczu witryny sklepów połyskiwały na tle zmęczonej szarości chodników. Tętniące życiem lokale cichły, by za parę godzin ustąpić pola wypełnionym dziennym gwarem kawiarniom. Noc dobiegała końca, a wraz z nią kończył się jej niepowtarzalny urok.
Zwróć uwagę, że w zacytowanym fragmencie masz tylko zdania krótkie i średnie. Żadnego dłuższego, żadnego z użyciem średnika, dwukropka czy myślnika. Gdyby długość zdań potraktować jak frazę muzyczną ( a to tylko pierwszy, najbardziej oczywisty poziom melodyki tekstu), wyszłaby z tego dość nudna melodia: krótkie, średnie, średnie, średnie. Pomijam inne niezręczności, np.jeśli poszemy o "uroku nocy" wypadałoby choć zasugerować na czym on polega. Tu tego nie ma.
Co do przykładów do naśladowania: odnośnie fabuły Perez-Reverte i Umberto Eco, operowania słowem Dukaj ( Eco w sumie też).
Panie, ten kto chce zarabiać na chleb pisząc książki, musi być pewny siebie jak książę, przebiegły jak dworzanin i odważny jak włamywacz."
dr Samuel Johnson