TARTAK czyli POGOTOWIE LITERACKIE

182
W teorii narrator wszechwiedzący może zaglądać wszystkim bohaterom do głów. Ale jak to zrobić, żeby nie wyszło chaotycznie?

O tym, jak B.G. mamy szukał

P.Yonk wpisał tu o wrażeniu schizofrenii. Co zrobiłem źle i jak prawidłowo posłużyć się narratorem wszechwiedzącym?

Added in 23 minutes 29 seconds:
Znalazłem coś takiego na "Spisku pisarzy" ( http://spisekpisarzy.pl/2015/12/trzy-sp ... racje.html ) (i nie chodzi mi o wywołanie dyskusji n.t. SP, tylko o samą treść rady :P )
Tomasz Węcki pisze: Możesz też zejść z tych wyżyn, skupić się na jednej lub kilku postaciach. (...) Prowadząc narrację z perspektywy osoby trzeciej, łatwo i płynnie możesz przeskakiwać między różnymi postaciami.
Jak zrobić to przeskakiwanie, żeby nic nie zgrzytało?
“So, if you are too tired to speak, sit next to me for I, too, am fluent in silence.”
(Zatem, jeśli od znużenia milkniesz, siądź przy mnie, bom i ja biegły w ciszę.)

R. Arnold

TARTAK czyli POGOTOWIE LITERACKIE

183
Eldil pisze: Jak zrobić to przeskakiwanie, żeby nic nie zgrzytało?
Wg mnie - i jest to wyłącznie moja opinia, moje zrozumienie tej narracji wszechwiedzącego - to w tym typie, nie można używać Italic do "czytania myśli", trzeba raczej o tym opowiedzieć:
Marian szedł nocą przez park.
– Ciemno jak w du..e Maryny – pomyślał, po czym puknął się w czoło, bo przecież nigdy tam nie był.
"Im więcej ćwiczę, tym więcej mam szczęścia""Jem kamienie. Mają smak zębów."
"A jeśli nie uwierzysz, żeś wolny, bo cię skuto – będziesz się krokiem mierzył i będziesz ludzkie dłuto i będziesz w dłoń ujęty przez czas, przez czas – przeklęty."

TARTAK czyli POGOTOWIE LITERACKIE

185
Przyznaję się, padłam i nie wiem, jak wstać. A mianowicie kwestia praw kobiet do posiadania majątku ziemskiego w połowie xix wieku w Królestwie Polskim. Wiem, że rodzic mógł pozostawić majątek ziemski córce, a jednocześnie, że w przypadku małżeństw, kobieta po śmierci małżonka nie była właścicielką stricte, a jedynie mogła majątkiem zarządzać (jednocześnie natknęłam się na przypadek, gdy wdowo zarządzająca majątkiem przepisała go córce(!) ). Nie mogę nigdzie znaleźć wiarygodnych materiałów ( nie muszą być online, wystarczy co, gdzie i w czym), szczegółów albo jasnej informacji, że kobieta niezamężna mogła posiadać i dysponować ziemią, brać kredyty, zarządzać. Ktoś coś??? Prawnicy, historycy - pomożecie?
„Styl nie może być ozdobą. Za każdym razem, kiedy nachodzi cię ochota na pisanie jakiegoś wyjątkowo skocznego kawałka, zatrzymaj się i obejdź to miejsce szerokim łukiem. Zanim wyślesz to do druku, zamorduj wszystkie swoje kochane zwierzątka.” Arthur Quiller-Couch

FB - profil autorski

TARTAK czyli POGOTOWIE LITERACKIE

186
To jest dość skomplikowane. Na terenie Królestwa Polskiego obowiązywał generalnie Kodeks Napoleona, ale był on wielokrotnie zmieniany i nowelizowany przez władze carskie. Wiele zależy od tego jaki okres masz na myśli.
Dzienniki praw Królestwa Polskiego ( sama sobie przeczytaj! :P)
http://pbc.biaman.pl/publication/4507
Może coś znajdziesz tutaj:
https://libra.ibuk.pl/book/9280
http://www.bibliotekacyfrowa.pl/Content ... _16854.pdf
https://pressto.amu.edu.pl/index.php/cp ... le/674/583

Jest też książka Justyny Biedy "Testament – prawo a praktyka Królestwa Polskiego. W świetle akt notariuszy zgierskich w latach 1826-1875".
Panie, ten kto chce zarabiać na chleb pisząc książki, musi być pewny siebie jak książę, przebiegły jak dworzanin i odważny jak włamywacz."
dr Samuel Johnson

TARTAK czyli POGOTOWIE LITERACKIE

187
Navajero, niech Ci Bozia w nakładach wynagrodzi!

Ten artykuł Biedy czytałam, m.in. na jego podstawie uznałam, że ojciec mógł zapisac majątek dwóm córkom (dla ułatwienia innych zainteresowanych krewnych brak). Jedna z sióstr wstępuje do zakonu - ma dostać część należnego spadku w pieniądzach, część w procencie. Druga zajmuje się gospodarstwem i chce zaciągnąć kredyt - i tu mam problem, czy może swobodnie zastawić majątek, czy ma do tego prawo. Rok 1862.

Poszukam tej książki. Jest szansa, że nie będę musiała brnąć w KCKP : :oops:
„Styl nie może być ozdobą. Za każdym razem, kiedy nachodzi cię ochota na pisanie jakiegoś wyjątkowo skocznego kawałka, zatrzymaj się i obejdź to miejsce szerokim łukiem. Zanim wyślesz to do druku, zamorduj wszystkie swoje kochane zwierzątka.” Arthur Quiller-Couch

FB - profil autorski

TARTAK czyli POGOTOWIE LITERACKIE

188
Potrzebuję porady z zakresu zapisu cytatów z piosenek w prozie. Jeśli bohater śpiewa coś i chcę zacytować tekst, to czy mogę to ucznić przy pomocy cudzysłowu i znaków "/" dla oznaczenia początku nowego wersu?
Z góry dziękuję!
Istnieje cel, ale nie ma drogi: to, co nazywamy drogą, jest wahaniem.
F. K.

Uwaga, ogłaszam wielkie przenosiny!
Można mnie od teraz znaleźć
o tu: https://mastodon.social/invite/48Eo9wjZ
oraz o tutaj: https://ewasalwin.wordpress.com/

TARTAK czyli POGOTOWIE LITERACKIE

191
Romecki pisze:Natomiast jest problem z cytowaniem piosenek i innych tekstów, zaostrzono prawo do cytatu, jeśli to coś współczesnego, ewentualny publisher może robić problemy ze względu na konieczność uzyskania zgody i/lub zapłacenia za wykorzystanie...
"Hit" pochodzi z 1929, więc nie myślę, żeby żadano zapłaty. A cóż mogę wiedzieć ja - nieopierzona istota? ;)

Dziękuję za pomocne wsakzówki. :)
Istnieje cel, ale nie ma drogi: to, co nazywamy drogą, jest wahaniem.
F. K.

Uwaga, ogłaszam wielkie przenosiny!
Można mnie od teraz znaleźć
o tu: https://mastodon.social/invite/48Eo9wjZ
oraz o tutaj: https://ewasalwin.wordpress.com/

TARTAK czyli POGOTOWIE LITERACKIE

192
Też mnie interesuje temat śpiewania. Osobiście zrobiłem tak że skoro bohater śpiewa a nie jest to zwyczajnym cytatem, to dałem od myślnika jak przy dialogach, kursywą pisane, zaś wersy oddzieliłem wielokropkiem.
Romecki pisze: Natomiast jest problem z cytowaniem piosenek i innych tekstów, zaostrzono prawo do cytatu,
A czy to dotyczy również podawania samych tytułów i nazw wykonawców? Co do uzyskania zgody, niech się wydawca martwi :roll:

TARTAK czyli POGOTOWIE LITERACKIE

195
Raczej nie, w grupie dobrym określeniem byłoby np wodzić rej
Ostatecznie zupełnie niedaleko odnalazłem fotel oraz sens rozłożenia się w nim wygodnie Autor nieznany. Może się ujawni.
Same fakty to kupa cegieł, autor jest po to, żeby coś z nich zbudować. Dom, katedrę czy burdel, nieważne. Byle budować, a nie odnotowywać istnienie kupy. Cegieł. - by Iwar
Dupczysław Czepialski herbu orka na ugorze

TARTAK czyli POGOTOWIE LITERACKIE

196
Nie bardzo, nasuwa się raczej słowo "przewodzić", a nieformalnego przywódcę grupy możesz zawsze nazwać liderem.

G.
"Każdy jest sumą swoich blizn" Matthew Woodring Stover

Always cheat; always win. If you walk away, it was a fair fight. The only unfair fight is the one you lose.

Wróć do „Jak pisać?”