A pomijając: co to ma do rzeczy w kontekście analizy tekstu?
Analizę można dokonywać na KAŻDYM, były wiedzieć, po co to robię!
Thana napisała słusznie: z dobrym niestety trudno się oderwać od zachwytu.
(pięknie tu pasuje owa analogia

)
[ Dodano: Pon 09 Gru, 2013 ]
Pociągnę odpowiedź, bezpośrednio adresując do autora pytania:
Jak czytać, by lektura "Lalki" kształciła dla twórczości (własnej) - przepis
1. poznać dobrze całą powieść (jeżeli trzeba - czytać kilka razy)
2. zastanowić się poważnie, o czym jest, a potem na ile i jak się dla Ciebie powieść aktualizuje (to mniej więcej odwrócone pytanie "co autor miał na myśli", czyli "co Ty masz na myśli"). Wniosek etapowy: w powieści o coś chodzi! Musi.
ćwiczenie: o to chodzi w "Lalce"? poszukaj fragmentów dla Ciebie ważnych dla rozpoznania głównych myśli z utworu (dla mnie na przykład to może scena, gdy Rzecki bawi się mechanicznymi zabawkami, połączona ze sceną z pociągu, gdy Wokulski obserwuje Belcię i Starskiego - one są fajnie symetryczne; ale jest milion innych składających się w genialną całość - po entym czytaniu wciąż znajduję nowe symetrie)
3. w międzyczasie uświadomić sobie, że pisanie sztuką jest ( i jak mawiał Norwid - czytanie też!). To znaczy, że pisarz TWORZY - używa języka w sposób inny niż na co dzień w komunikatach. I w innym celu! Wniosek etapowy: w pisaniu nie chodzi o mówienie rewelacji znajomym, ale budowanie z języka dzieła sztuki! Tekst realizuje ZAMYSŁ - jest językową budowlą świata - świadomą i skończoną. Jest sensem jest WYJĄTKOWOŚĆ PRZEKAZU.
ćwiczenie: poobserwuj środki językowe w scenach z ćwiczenia wyżej - zwróć uwagę na związek pomiędzy znaczeniem sceny, jej konstrukcją fabularną czy zastosowanymi motywami, a językiem - np. formą podawczą , wyborem leksyki, środków stylistycznych itp.
cdn.
Albo - każ mi się zamknąć i idź na piwo
Dopuszczam opcję, że na wątku o nauczycielu polskiego wpiszesz LAUDACJĘ dla swojego - bo to, co piszę, to ... matura
