Latest post of the previous page:
Teraz jak tak patrzę, to rzeczywiście coś mi w tym nie gra. Pochylę się jeszcze nad tymi zdankami i zobaczę co z tego wyjdzie. :wink:827
Dokładnie tak ten fragment zrozumiałam, więc jeśli chodzi o sens, to było w porządku. Dało się odczytać bez dodatkowych tłumaczeń. Tylko było, no wiesz, przekombinowane, przesolone, bez lekkości i trafności, wydumane, jak sama to określiłaś. Ale czytelne.eris234 pisze:Potem zbudziła się już w innej rzeczywistości i wspomina jak chłodna gleba przytuliła ją i jak znajdowała się w atramentowych wodach niebytu, czyli w stanie w nieświadomości.
Oczywiście nieunikniona metafora, węgorz lub gwiazda, oczywiście czepianie się obrazu, oczywiście fikcja ergo spokój bibliotek i foteli; cóż chcesz, inaczej nie można zostać maharadżą Dżajpur, ławicą węgorzy, człowiekiem wznoszącym twarz ku przepastnej rudowłosej nocy.
Julio Cortázar: Proza z obserwatorium
Ryju malowany spróbuj nazwać nienazwane - Lech Janerka
Julio Cortázar: Proza z obserwatorium
Ryju malowany spróbuj nazwać nienazwane - Lech Janerka
831
Poszukaj filmów z crash testów - będziesz widziała co dzieje się z samochodem przy zderzeniu. Dodatkowo na pewno są filmy pokazujące skutki niezapinania pasów czy nieprzypięcia fotelika.
Wypadek samochodowy to bardzo ogólny termin - o co chodzi dokładnie? Zderzenie dwóch aut? Zderzenie auta z drzewem?
Na pewno zapomnij o jednym - hollywoodzkie wybuchy. Oczywiście, istnieje możliwość podpalenia się oparów benzyny, ale nie będzie to wyglądało tak, jak na filmach.
Wypadek samochodowy to bardzo ogólny termin - o co chodzi dokładnie? Zderzenie dwóch aut? Zderzenie auta z drzewem?
Na pewno zapomnij o jednym - hollywoodzkie wybuchy. Oczywiście, istnieje możliwość podpalenia się oparów benzyny, ale nie będzie to wyglądało tak, jak na filmach.
832
Prześledź również informacje o wypadkach - zdjęcia i opisy.
Zapraszam: http://www.jacek-lukawski.pl
833
Inaczej wypadek samochodowy odbiera (a więc i opisuje) kierowca, który w nim bierze udział, inaczej pasażer (zwłaszcza jeśli sam nie umie prowadzić), jeszcze inaczej - ktoś, kto stoi na ulicy i jest wyłącznie świadkiem, a nie uczestnikiem wydarzenia. Trudno tu o jakąkolwiek uniwersalną receptę na opis. Jeśli nigdy nie prowadziłaś samochodu, to unikaj optyki kierowcy.
Ja zapamiętałam z jakiegoś reportażu opowieść dziewczyny - pasażerki (sparaliżowanej po wypadku), która przed tym zdarzeniem szukała czegoś w torebce trzymanej na kolanach i zorientowała się, że coś się dzieje, dopiero kiedy autem mocno szarpnęło. A potem ocknęła się w szpitalu. Tak więc, można przeżyć poważny wypadek, rejestrując ledwo ułamek tego, co się zdarzyło.
Ja zapamiętałam z jakiegoś reportażu opowieść dziewczyny - pasażerki (sparaliżowanej po wypadku), która przed tym zdarzeniem szukała czegoś w torebce trzymanej na kolanach i zorientowała się, że coś się dzieje, dopiero kiedy autem mocno szarpnęło. A potem ocknęła się w szpitalu. Tak więc, można przeżyć poważny wypadek, rejestrując ledwo ułamek tego, co się zdarzyło.
Ja to wszystko biorę z głowy. Czyli z niczego.
835
Szybkie pytanie
Jest sobie taki fragment:
Za plecami miał ścianę wystawową atelier, ozdobioną przepiękną kolekcją rycin ze stacjami drogi krzyżowej, celowo lub może dla kaprysu zawieszonych w przypadkowej kolejności. Kerkoliac nie widział potrzeby, by ten stan rzeczy zmieniać.
Jaką formę powinien mieć wyraz zaznaczony na czarno?

Za plecami miał ścianę wystawową atelier, ozdobioną przepiękną kolekcją rycin ze stacjami drogi krzyżowej, celowo lub może dla kaprysu zawieszonych w przypadkowej kolejności. Kerkoliac nie widział potrzeby, by ten stan rzeczy zmieniać.
Jaką formę powinien mieć wyraz zaznaczony na czarno?
Coś tam było? Człowiek! Może dostał? Może!
836
Skracając:Filip pisze:Szybkie pytanieJest sobie taki fragment:
Za plecami miał ścianę wystawową atelier, ozdobioną przepiękną kolekcją rycin ze stacjami drogi krzyżowej, celowo lub może dla kaprysu zawieszonych w przypadkowej kolejności. Kerkoliac nie widział potrzeby, by ten stan rzeczy zmieniać.
Jaką formę powinien mieć wyraz zaznaczony na czarno?
Miał ścianę ozdobioną kolekcją rycin zawieszonych w przypadkowej kolejności.
ściana - ozdobiona, ryciny - zawieszone w kolejności.
Wydaje mi się, że brzmi poprawnie.
837
Zrób z tego dwa zdania. Na przykład jak jak ja, ale można inaczej. Może też być "powieszono", "wisiały".Jacek_L pisze:Za plecami miał ścianę wystawową atelier, ozdobioną przepiękną kolekcją rycin ze stacjami drogi krzyżowej. Celowo lub może dla kaprysu zawieszono je w przypadkowej kolejności. Kerkoliac nie widział potrzeby, by ten stan rzeczy zmieniać.
Mówcie mi Pegasus 
Miłek z Czarnego Lasu http://tvsfa.com/index.php/milek-z-czarnego-lasu/ FB: https://www.facebook.com/romek.pawlak

Miłek z Czarnego Lasu http://tvsfa.com/index.php/milek-z-czarnego-lasu/ FB: https://www.facebook.com/romek.pawlak
838
Romku, ale czy nie straci na tym rytmika, melodyjność oraz jakość dopieszczonej frazy?Romek Pawlak pisze:Zrób z tego dwa zdania.

O, tego patentu ze skracaniem nie znałem. Dzięki.Jacek_L pisze:Skracając:
Miał ścianę ozdobioną kolekcją rycin zawieszonych w przypadkowej kolejności.
ściana - ozdobiona, ryciny - zawieszone w kolejności.
Wydaje mi się, że brzmi poprawnie.
Coś tam było? Człowiek! Może dostał? Może!
839
Primo: na moje wyczucie zdanie w pierwotnej wersji jest już zbyt barokowe, chyba że zamysł całego tekstu polega na operowaniu takim barokiem 
Secundo: w wersji skróconej traci urok, bo zostaje tylko szkielet
Tertio: co autor, inne widzenie tekstu, więc każdy ma tu rację

Secundo: w wersji skróconej traci urok, bo zostaje tylko szkielet

Tertio: co autor, inne widzenie tekstu, więc każdy ma tu rację

Mówcie mi Pegasus 
Miłek z Czarnego Lasu http://tvsfa.com/index.php/milek-z-czarnego-lasu/ FB: https://www.facebook.com/romek.pawlak

Miłek z Czarnego Lasu http://tvsfa.com/index.php/milek-z-czarnego-lasu/ FB: https://www.facebook.com/romek.pawlak
840
Nie miałem na myśli tego, by aż tak okroić zdanie w tekście, ale by sprawdzić formę odmiany wskazanego wyrazu. Nie wiem, czy dobrze zrozumiałem, że autor nie jest pewien czy powinien się on (wyraz) odnosić do kolekcji czy do rycin. Skrót miał na celu ułatwienie oceny i wskazanie rycin jako odniesienia 
Aż takich zapędów rzeźniczych nie przejawiam
Aczkolwiek Romek ma 100% racji pisząc, że warto rozważyć zasadność aż tak kwiecistej konstrukcji.

Aż takich zapędów rzeźniczych nie przejawiam

Aczkolwiek Romek ma 100% racji pisząc, że warto rozważyć zasadność aż tak kwiecistej konstrukcji.