TARTAK czyli POGOTOWIE LITERACKIE

273
Czarna Emma pisze: 2. czy można rzec "szlest ubrań przenika się z innym dźwiękiem"?
Dźwięki mogą się przenikać i nakładać na siebie. Ale: szelest tkaniny jest cichy, więc raczej zostanie zagłuszony przez inne dźwięki (bardziej mi tu pasuje liczba mnoga). A poza tym: jeśli szelest, to te "inne dźwięki" też powinny być nazwane. Gwar za oknem? Trzask rozbitego szkła? Konkret zestawia się z konkretem, nie z czymś tak nieokreślonym, jak "inny dźwięk".
Ja to wszystko biorę z głowy. Czyli z niczego.

TARTAK czyli POGOTOWIE LITERACKIE

278
W teorii można dać takie coś, ale to de facto wymaga użycia dwóch osób - np "Strach" oraz "Imaginacja" jako głosy Kordiana w "Kordianie" - to może być ciekawy zabieg, jeśli 2 głosy "stałyby" nad bohaterem w stylu Sądu Bożego - motyw chyba też był w "Dziadach cz. 3" Mickiewicza. W każdym razie, dobrze napisane...ma to olbrzymi potencjał

***
- Słyszałem ,że często chlał tanie wino i dręczył małe kotki - charknęło Usobienie Zła
- Ale tylko na pokaz. Nic im nie robił, a gdy tamci nie patrzyli, pakował je do wora i znosił do domu. Wyobrażasz sobie, że psiarskie nie wykryły tych 20 kotów? A chał, bo... musiał - zripostował Anioł z 2 Skrzydłami.
- Co za typ... - wtrącił Zły Typek
Grandel pisze: Jak z opisu przejść płynnie w dialog jednoosobowy, czyli jak ze snu na kacu płynnie pella na ulicę wyprowadzić w miniaturze?
To można zrobić opisem - zobacz Lema - był dobry w takich płynnych przejściach...
Jak to mawia święta Ziuta - olej risercz, daj uczucia...

TARTAK czyli POGOTOWIE LITERACKIE

279
Begied21 pisze: W teorii można dać takie coś, ale to de facto wymaga użycia dwóch osób - np "Strach" oraz "Imaginacja" jako głosy Kordiana w "Kordianie" - to może być ciekawy zabieg, jeśli 2 głosy "stałyby" nad bohaterem w stylu Sądu Bożego - motyw chyba też był w "Dziadach cz. 3" Mickiewicza. W każdym razie, dobrze napisane...ma to olbrzymi potencjał

***
- Słyszałem ,że często chlał tanie wino i dręczył małe kotki - charknęło Usobienie Zła
- Ale tylko na pokaz. Nic im nie robił, a gdy tamci nie patrzyli, pakował je do wora i znosił do domu. Wyobrażasz sobie, że psiarskie nie wykryły tych 20 kotów? A chał, bo... musiał - zripostował Anioł z 2 Skrzydłami.
- Co za typ... - wtrącił Zły Typek
Grandel pisze: Jak z opisu przejść płynnie w dialog jednoosobowy, czyli jak ze snu na kacu płynnie pella na ulicę wyprowadzić w miniaturze?
To można zrobić opisem - zobacz Lema - był dobry w takich płynnych przejściach...
dzięki, dialog nie będzie problemem, ale płynność, opis, dialog, opis, to miniatura,
potrzebny mi opis, dialog jednosobowy, ulica bez opisów, dialog przy taksówce, opis, dialog na mecie.
Nie ma rzeczy bar­dziej niewiary­god­nej od rzeczywistości.

TARTAK czyli POGOTOWIE LITERACKIE

280
Kurczę, wszedłem i chciałem pomóc, ale nie bardzo rozumiem.
Scena ma zarys: opis/monolog/opis/monolog naprzemiennie, tak?
Pytanie brzmi jak przejść płynnie od jednego do drugiego?
Najprościej chyba kończąc opis detalem i przejść do monologu, gdzie bohater wypowiada się na temat tego detalu. Dla przykładu (pisane szybko z palca):

Pokój był brudny i zaniedbany. Tapety odchodziły ze ścian, zawijając się jak języki morskich fal, pod nimi znajdowało się paskudne żółte podłoże. W jednym rogu stała mała lampka, w przeciwnym złamany wieszak na ubrania.
Leżący na kanapie mężczyzna otworzył z trudem oczy i obrzucił wieszak krytycznym spojrzeniem.
- Cholera, muszę to w końcu naprawić - mruknął.


O to chodziło? Bo jeśli nie to musisz mi przekazać jaśniej.

G.
"Każdy jest sumą swoich blizn" Matthew Woodring Stover

Always cheat; always win. If you walk away, it was a fair fight. The only unfair fight is the one you lose.

TARTAK czyli POGOTOWIE LITERACKIE

281
Nauczycielka w gimnazjum na przekór napomnieniem dyrektora chce wstawić pałę na koniec roku dzieciakowi Bardzo Ważnych Rodziców (ma ku temu podstawy zgromadzone w grubej teczce). Jak to się odbywa? Tzn. gdzie ona to wpisuje? W dzienniku? I ołówkiem? Jest jakaś dodatkowa karta, protokół? Czy końcowa rada może nie przyjąć jej oceny? I czy i w jaki sposób B. W. Rodzice mogą domagać się egzaminu komisyjnego?
„Styl nie może być ozdobą. Za każdym razem, kiedy nachodzi cię ochota na pisanie jakiegoś wyjątkowo skocznego kawałka, zatrzymaj się i obejdź to miejsce szerokim łukiem. Zanim wyślesz to do druku, zamorduj wszystkie swoje kochane zwierzątka.” Arthur Quiller-Couch

FB - profil autorski

TARTAK czyli POGOTOWIE LITERACKIE

283
W dzienniku, ołówkiem. Na miesiąc przed ostatecznym wystawieniem ( długopisem). Jeśli używany jest dziennik elektroniczny np. Librus, jest tam rubryka "przewidywana ocena roczna", którą też trzeba wypełnić na miesiąc przed ostatecznym wystawieniem oceny rocznej. Rada może dyskutować o ocenie z zachowania, oceny z przedmiotów zatwierdza automatycznie ( są wyłączną kompetencją nauczyciela uczącego), chyba, że nauczyciel złamie regulamin oceniania np. nie da uczniowi poprawić jedynki ze sprawdzianu w przewidzianym terminie czy coś. Rodzice zawsze mogą poprosić o egzamin sprawdzający, ale szanse kiepskiego ucznia są zerowe, bo wtedy zdaje z całego roku.
Panie, ten kto chce zarabiać na chleb pisząc książki, musi być pewny siebie jak książę, przebiegły jak dworzanin i odważny jak włamywacz."
dr Samuel Johnson

TARTAK czyli POGOTOWIE LITERACKIE

284
Dodałbym, że rodzic musi się formalnie dowiedzieć o sytuacji zagrożenia najpóźniej miesiąc przed wystawieniem takiej oceny, inaczej.... nie można jej wystawić. Taki absurd polskiej szkoły, przynajmniej w podstawówkach :) zwykle rozwiązuje się to podczas zebrania albo wzywając rodzica do szkoły.
Mówcie mi Pegasus :)
Miłek z Czarnego Lasu http://tvsfa.com/index.php/milek-z-czarnego-lasu/ FB: https://www.facebook.com/romek.pawlak

TARTAK czyli POGOTOWIE LITERACKIE

285
A zakładając że rodzice mają dobre układy z kuratorium i chcą narobić nauczycielce problemów, co może się zdarzyć? Rodzice zastali poinformowani o zagrożeniu odpowiednio wcześniej, ale dzieciak jest rozpuszczoną maupą więc robi tak że niby się stara poprawić ale żeby też dać do zrozumienia nauczycielce że ma ja w d. ( http://weryfikatorium.pl/forum/viewtopic.php?t=18167).
„Styl nie może być ozdobą. Za każdym razem, kiedy nachodzi cię ochota na pisanie jakiegoś wyjątkowo skocznego kawałka, zatrzymaj się i obejdź to miejsce szerokim łukiem. Zanim wyślesz to do druku, zamorduj wszystkie swoje kochane zwierzątka.” Arthur Quiller-Couch

FB - profil autorski

TARTAK czyli POGOTOWIE LITERACKIE

286
Co do oceny, jeśli nauczyciel trzymał się regulaminu oceniania, Kuratorium nie może nic zrobić. Natomiast może zarządzić kontrolę szkoły i nauczyciela. Np. jeśli rodzice małpy się poskarżą, że dziecko było szykanowane, nie okazano mu należytego wsparcia itp.
Panie, ten kto chce zarabiać na chleb pisząc książki, musi być pewny siebie jak książę, przebiegły jak dworzanin i odważny jak włamywacz."
dr Samuel Johnson

Wróć do „Jak pisać?”